Konijnen Het konijn is tegenwoordig niet meer weg te denken als gezelschapsdier en wij behandelen deze  dan ook regelmatig bij ons in de praktijk.  Konijnen kunnen zowel binnen als buiten worden gehuisvest, mits ze buiten beschutting hebben  tegen kou en regen. Een konijn beweegt veel en daarom is een groot hok of grote ren  essentieel. Een konijn is een groepsdier, en het is dan ook prettig om konijnen samen te  huisvesten. Bedenk goed welke combinatie u in huis neemt; konijntjes van hetzelfde geslacht  kunnen op latere leeftijd nogal eens gaan vechten. Een mannetje en een vrouwtje samen zorgt  meestal voor de minste problemen, maar dan moet u wel rekening houden met een mogelijke  ongewenste dekking. Een konijn is geslachtsrijp vanaf een leeftijd van 3-5 maanden en vanaf dat  moment dus in staat om jongen te krijgen. Na dekking duurt de dracht van een konijn tussen de  29 en 33 dagen. Voeding van het konijn Voor een goede gezondheid van het konijn is een uitgebalanceerde voeding essentieel. Een  verkeerd voedingspatroon kan bijdragen aan allerlei gezondsheidsproblemen zoals problemen  met het gebit en het maagdarmstelsel.  Het allerbelangrijkste onderdeel van het dieet wordt gevormd door ruwvoer, ofwel hooi.  Ruwvoer bevat veel vezels die essentieel zijn voor een goede darmwerking en daarom is het  heel belangrijk dat het konijn onbeperkt de beschikking heeft over hooi. Daarnaast adviseren wij om gedoseerd bikskorrels te voeren aan uw konijn. Bikskorrels  bevatten alle voedingsstoffen die een konijn nodig heeft en voorkomen dat er selectief wordt  gegeten. Dit is vaak het geval wanneer er een gemengde korrel wordt gevoerd, omdat het  konijn dan enkel eet wat hij/zij lekker vindt waardoor er scheve verhoudingen ontstaan. U hoeft  niet meer aan uw konijn te geven dan wat in 10 minuten opgegeten wordt; zo voorkomt u dat  het konijn te weinig ruwvoer binnenkrijgt.  Naast hooi en biks kunt u met mate groenvoer bijvoeren. Ook hierbij geldt: overdaad schaadt en  is echt niet goed voor uw konijn. Groenten die u zonder problemen kunt voeren aan uw konijn  zijn o.a.: Andijvie, wortel met loof, witlof,  en spinazie. Alle koolsoorten kunt u beter achterwege  laten, net als brood. Fruit bevat over het algemeen veel suikers waar het konijn dik van kan  worden en waardoor het maagdarmkanaal van slag raakt, dus dit ook met mate.  Vaccinaties Er zijn twee belangrijke virusinfecties die vaak voorkomen bij het konijn: Myxomatose en VHS  (viraal hemorrhagisch syndroom). Beiden zijn heftige virussen met vaak een dodelijke afloop,  daardoor is het beter om te voorkomen dan genezen! Sinds januari 2012 is er een vaccin op de markt dat het konijn beschermt tegen beide ziektes  gedurende een jaar. Deze enting mag gegeven worden vanaf een leeftijd van 5 weken en dient  vanaf dat moment jaarlijks te worden herhaald. Wij raden u sterk aan om uw konijn te laten  enten, zeker als het konijn buiten wordt gehouden.  Wanneer naar de dierenarts? - Als uw konijn niet meer eet of drinkt. - Als uw konijn een slome indruk maakt. - Als uw konijn sterk vermagert. - Als uw konijn afwijkende ontlasting of urine produceert. - Als uw konijn een smerige achterhand heeft. - Als uw konijn wonden op het lichaam heeft.    - Voor informatie over huisvesting, voeding en castratie van uw konijn.
www.dierenkliniekbaarn.nl

.

Behandeling op Afspraak: Ma,Wo,Vr 12.30 - 19.00 Di,Do 09.00 - 15.30 Zat 10.00 - 11.00 Inloop Spreekuur Ma - Vr 12.30 - 13.00 Afhalen van voer e.d is tijdens openingstijden altijd mogelijk!
Contact Dierenkliniekbaarn is gevestigd aan de Bremstraat in Baarn, u kunt op het kaartje hiernaast de route vanaf uw adres plannen. Bremstraat 56 3742RJ Baarn 035-5422111
MAAK HIER EEN AFSPRAAK
